شنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۵
السبت ١٢ محرم ١٤٤٨
Saturday 27 June 2026
متن خبر

توسعه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد پزشکی تهران با امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه افغان-سوئیس کابل

شنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۵
توسعه دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد پزشکی تهران با امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه افغان-سوئیس کابل
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه مسیر توسعه دیپلماسی علمی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی، با امضای تفاهم‌نامه‌ای راهبردی با دانشگاه پزشکی (پوهنتون طبی) افغان-سوئیس کابل، فصل تازه‌ای از تعاملات علمی، آموزشی، پژوهشی و درمانی میان دو مرکز دانشگاهی را رقم زد؛ توافقی که با تکیه بر ظرفیت‌های مشترک، می‌تواند به تقویت مرجعیت علمی دانشگاه در منطقه و توسعه همکاری‌های سلامت‌محور میان ایران و افغانستان منجر شود.

به گزارش خبرگزاری آگاه، این تفاهم‌نامه در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۴، در قالب یک مقدمه، هفت ماده، هفت تبصره و پانزده بند، در دو نسخه هم‌ارزش به زبان فارسی/دری تنظیم و پس از تأیید مراجع ذی‌ربط در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه افغان-سوئیس، به امضای نمایندگان رسمی دو دانشگاه رسید.

در نشست امضای این سند همکاری، علیرضا خوشدل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، مریم اسلامی، رئیس دانشکده بین‌الملل علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و احمد فهیم بیدار، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه افغان-سوئیس حضور داشتند.

در این مراسم، سید زبیر حمیدی، رئیس پوهنتون طبی افغان-سوئیس کابل و علیرضا خوشدل به عنوان امضاکنندگان رسمی تفاهم‌نامه، بر عزم جدی دو دانشگاه برای اجرای عملیاتی مفاد این سند و گسترش همکاری‌های علمی میان دو مجموعه دانشگاهی تأکید کردند.

بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه، همکاری‌های مشترک دو دانشگاه در چهار محور اصلی آموزشی، پژوهشی، درمانی و فرهنگی توسعه خواهد یافت. تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تخصصی، اجرای طرح‌های پژوهشی مشترک، انتشار آثار علمی، انتقال تجربیات درمانی و بیمارستانی، ارتقای خدمات سلامت و تقویت تعاملات فرهنگی میان دانشجویان دو کشور، از مهم‌ترین محور‌های این همکاری راهبردی به شمار می‌رود.

وجود شعبه فعال دانشگاه آزاد اسلامی در شهر کابل نیز بستر مناسبی برای اجرای سریع و مؤثر این تفاهم‌نامه فراهم کرده است؛ ظرفیتی که می‌تواند روند توسعه فعالیت‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در افغانستان را تسهیل کرده و زمینه‌ساز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه سلامت باشد.

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران یکی از دانشگاه‌های کشور در زمینه جذب دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود و با میزبانی حدود ۴۰۰ دانشجو از هشت ملیت مختلف، جایگاه قابل توجهی در عرصه آموزش علوم پزشکی در منطقه به دست آورده است. امضای این تفاهم‌نامه گامی مؤثر در مسیر تقویت مرجعیت علمی، توسعه دیپلماسی سلامت و ارتقای جایگاه بین‌المللی این دانشگاه در سطح منطقه محسوب می‌شود.

انتهای خبر/258579/

اخبار اقتصادی
آژانس مسافرتی سلام پرواز ایرانیان
اخبار اجتماعی
فروشگاه اینترنتی سفیر